Indholdsfortegnelse: Idebog for undervisere.

  • Hvordan du kan læse denne bog – et forslag
  • Forord
  • Del 1: teorier, ideer, metoder
  • De mange intelligenser
  • Intelligenserne
  • Eftertanker
  • Andre intelligenser
  • NLP
  • De konkrete værktøjer i NLP
  • Kort over virkeligheden
  • Repræsentationer
  • At matche
  • Metaprogrammer
  • Suggestopædi
  • Grundlæggende begreber i suggestopædien
  • A. Suggestioner
  • B. Hjernens reservekapacitet
  • C. Barrierer
  • Lærerrollen i suggestopædien
  • Suggestopædiske redskaber til ”dagligt” brug
  • Perifere perceptioner
  • Musik
  • Eksempel på et suggestopædisk undervisningsforløb i fremmedsprog
  • Mangfoldighed
  • Hjernen
  • Den uudnyttede hjernekapacitet
  • Hjernen på kryds og tværs
  • På kryds: de to hjernehalvdele
  • På tværs: de tre hjerner
  • Hjernebølger
  • Læringsstile
  • Dunn og Dunns læringsstilsmodel
  • Psykologiske faktorer
  • Fysiologiske faktorer
  • Sociale faktorer
  • Følelsmæssige faktorer
  • Det omgivende miljø
  • Andre ideer og betragtninger
  • Repetition og hukommelse
  • HV- firkanten
  • Kropssprog
  • Fotolæsning
  • Mind-maps
  • Accelerated learning
  • Lær at lære
  • Test eller ikke?
  • Lærerrollen
  • Efterskrift
  • Del 2: Ide-katalog.
  • Indledning
  • Gruppeopgaver og individuelle opgaver
  • Spil
  • Rollespil
  • Lege
  • Puslespil
  • Billedlotteri
  • Farver
  • Rummet
  • Perifere perceptioner
  • Lokalet generelt/miljø
  • Musik, sang og dans
  • Arbejde på ”alfa-niveau”
  • Fotolæsning
  • Set – ups
  • Diverse
  • Repetition
  • Del 3: Workshops og Lær at lære.
  • Workshops for undervisere
  • Lær at lære
  • Oversigt over bilag på hjemmesiden
  • Litteraturliste
  • Stikordsregister