Idekataloget indeholder ca. 60 ideer til undervisningen, baseret på de metoder og teorier der er beskrevet i bogens første del, og på:
  • Eleverne lærer når de er aktive
  • Det er nødvendigt at arbejde med et emne flere gange før det ”sætter sig fast”
  • Repetition kan være alsidig – og spændende!
De fleste ideer er nogle, forfatteren selv har afprøvet.

Hvis man vil forny sin undervisning er der ikke andet at gøre end at prøve noget nyt – også selvom det ikke altid går godt……prøv igen…..

Ideerne er lige til at bruge, men kan også bruges til inspiration, så underviseren selv kan bygge videre på dem – eller lave noget helt andet.

Idekataloget indeholder bl.a.:
  • Ideer til gruppeopgaver og individuelle opgaver
  • Vælg selv en opgave
  • Spørgsmål til klassen
  • ”Hvad synes I selv”
  • Spil: rollespil, puslespil, spil eleverne selv laver om bestemte emner der skal læres, alle mulige slags spil
  • Pusledigt, billedlotterier
  • Brugen af farver
  • Perifere perceptioner: ideer til brug af rummet
  • Musik, sang og dans
  • Arbejde på ”alfa” niveau: med langsomme hjernebølger
  • Redskaber fra fotolæsning
  • Set – ups
  • Repetition: varieret, gerne sjov…